وبلاگ جامع بهداشت عمومی

وبلاگ جامع بهداشت عمومی

Public Health General Weblog
وبلاگ جامع بهداشت عمومی

وبلاگ جامع بهداشت عمومی

Public Health General Weblog

تاثیر عابربانک بر اسپرم مردان


تحقیق‌های پیشین نشان داده بود که این ماده - که در ساخت ظروف پلاستیکی کاربرد وسیعی دارد - سبب بروز اختلالاتی در کارکرد غدد درون‌ریز می‌شود اما تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که این ماده از پوست هم می‌گذرد و می‌تواند سبب کاهش کیفیت اسپرم مردان شود. جالب‌تر اینکه کاربرد بیسفنول A به ظروف پلاستیکی محدود نمی‌شود و ردپای این ماده را می‌توان حتی در رسیدهای چاپی عابربانک‌ها، صندوق فروشگاه‌ها و حتی دستگاه‌های خودپرداز هم سراغ گرفت.

بیسفنول A، ترکیبی شیمیایی است که در بسیاری از تولیدات و بسته‌بندی محصولات غذایی به کار برده می‌شود. بیسفنول A خاصیت «زنواستروژنی» دارد؛ یعنی می‌تواند آثار استرادیول را که هورمونی زنانه است، کاهش دهد و سبب بروز اختلال در کارکرد غدد درون‌ریز شود. بیسفنول A یک سم قوی نیست؛ بلکه مولکولی هزار تا 10 هزار برابر غیرفعال‌تر از استرادیول است. با این حال، تحقیقات نشان داده‌اند که بیسفنول A حتی در دوز پایین، می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در حیوانات شود.

تحقیقی درباره جذب پوستی بیسفنول A

محققان برای اینکه متوجه شوند آیا بیسفنول A از طریق پوست نیز قابل جذب است یا خیر آن را روی گوش خوک آزمایش کردند و متوجه شدند نیمی از بیسفنول A در مواجهه با پوست جذب می‌شود. بعد از برش‌های کوچک پوست انسان برای آزمایش استفاده کردند و متوجه شدند 40 درصد از مولکول‌های بیسفنول A می‌تواند از پوست بگذرد. سرعت عبور آن نیز بسیار بالاست. مواجهه 2 ساعته مواجهه پوست با بیسفنول A باعث می‌شود طی 24 ساعت آتی همچنان بیسفنول A از طریق پوست وارد خون شود. همچنین نتایج بررسی‌های محققان آمریکایی نیز نشان داد میزان بیسفنول A در خون افرادی که به طور مرتب با رسیدهای صندوق در تماس هستند مانند مسوول صندوق بسیار بالاست.

چطور بیسفنول A از طریق پوست جذب می‌شود؟

نگاهی دقیق‌تر به این ترکیب شیمیایی می‌اندازیم. بیسفنول A به 2 صورت پلیمریزه می‌شود؛ از یک سو از آن پلی‌کربنات تهیه می‌کنند که در بسیاری از بطری‌های آب و شیشه‌های پلاستیکی شیر کاربرد دارد. پلی‌کربنات‌ها وقتی گرم می‌شوند، پلیمر آزاد می‌کنند و همین جنبه از آنها مضر است. از بیسفنول A در تولید نوعی رزین به نام آپوکسی هم استفاده می‌شود که در داخل قوطی‌های نوشیدنی و کنسروها وجود دارد و در واقع، باعث می‌شود داخل دیواره کنسرو یک لایه به رنگ لاک سفید ببینید. امکان اینکه پلیمرهای این رزین شکسته و وارد غذا شوند نیز بسیار بالاست. در مورد رسیدهای چاپی باید گفت روی این برگه‌ها پودری وجود دارد که یک‌هزارم وزن کل کاغذ را دارد و از بیسفنول A آزاد یعنی غیر پلیمریزه تهیه شده و برخلاف بیسفنول A موجود در بسته‌بندی مواد غذایی به محض تماس با دست جذب می‌شود. در واقع، ما در تمام روز با دوز پایین بیسفنول A در تماس هستیم و در حال حاضر محققان به دنبال یافتن این موضوع‌اند که مواجهه دایمی با بیسفنول A در طولانی‌مدت می‌تواند سبب بروز چه مشکلاتی شود. تحقیقات پیشین نشان داده بود که بیسفنول A اگر از طریق غذا وارد بدن شود می‌تواند مشکلاتی نظیر سرطان دستگاه گوارش و اختلال کارکرد غدد درون‌ریز را پیش آورد. 2 تحقیق اخیر نیز نشان داده است که بیسفنول A می‌تواند بر باروری‌ مردان تاثیرگذار باشد. در اولین تحقیق، 514 کارگر چینی به مدت 5 سال زیر نظر گرفته شدند. نتایج بررسی‌ها نشان داد کسانی که در ادرارشان بیسفنول A بیشتری وجود دارد، کیفیت اسپرم پایین‌تری دارند. تحقیق دوم نیز نشان داد مردانی که با دوز بالای بیسفنول A در محل کار مواجه هستند تمایلات جنسی کمتری دارند. اما هنوز کاملا مشخص نشده که بیسفنول A جذبی از طریق پوست چه مضراتی خواهد داشت. به هر حال به زنان باردار توصیه می‌شود تا جای ممکن از دست زدن به این نوع رسیدها خودداری کنند.

منبع: سلامت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد