وبلاگ جامع بهداشت عمومی

وبلاگ جامع بهداشت عمومی

Public Health General Weblog
وبلاگ جامع بهداشت عمومی

وبلاگ جامع بهداشت عمومی

Public Health General Weblog

سرطان پروستات

تعریف بیماری سرطان پروستات :  
 
                                                    prostate
پروستات غده ای است به اندازه یک گردو که وظیفه آن فراهم آوردن جریان منی (ماده ای شیری رنگ) برای تغذیه اسپرم ها می باشد. این غده  تنها در مردان یافت می‌ شود و برداشتن کامل آن مشکل خاصی برای مردها به وجود نمی آورد سرطان پروستات نوعی بیماری است که در آن سلولهای بدخیم که از بافتهای پروستات نشات می گیرد و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر و منجر به افزایش حجم در هر یک از اجزای سلولی غده پروستات می‌شود. سرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در میان مردان است

علائم شایع: 

یکی از مهمترین علائم سرطان پروستات مشکل دفع ادراربه این ترتیب که احساس دفع شدید ادرار عارض می شود اما بعد از مراجعه به توالت هیچ چیز دفع نشود، یا دفع ادرار به صورت کامل صورت نگیرد بلکه کم کم باشد. به طور کلی می توان گفت که مشاهده و احساس هر گونه فرم غیر عادی در دفع ادرار می تواند هشدار دهنده باشد. علائمی نظیر :
1- مشکل در تخلیه ادرار داشتن ادرار قطره قطره بعد از ادرار کردن
2- تکرر ادرار و احساس درد و یا سوزش در هنگام ادرار کردن
4- داشتن ادرار کدر و وجود خون و یا ترشح چرکی به همراه ادرار
5- داشتن درد هنگام انزال
6- داشتن درد در مفصل ران و یا درد پشت و یا درد کمر
عواملل زمینه ساز بروز سرطان پروستات :
1- سن ‌ـ سرطان پروستات اغلب در افراد سالمند دیده می‌شود و افراد زیر ۵۰ سال به ندرت به آن مبتلا می شوند. مردان بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان پروستات هستند .
2- عوامل ژنتیکی - سابقه ارثی سرطان پروستات عامل مهمی در ابتلا به این سرطان است. وجود سابقه سرطان پروستات بین اعضای نزدیک خانواده از جمله پدر و برادر احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می ‌دهد.
3- نژاد: سیاه پوستان امریکایی 65% بیشتر از سایر مردها به این بیماری مبتلا می شوند و آمار مرگ و میر نیز در آنها دو برابر می باشد. از سوی دیگر شیوع این بیماری در مردان آسیایی پایین تر است.
4- عوامل هورمونی ـ هورمون‌های استروئیدی (تستوسترون و آندروژنها) برای رشد و حفظ و عمل طبیعی آن در مردان بالغ نقش مهمی را ایفا می کند. افزایش میزان ترشح هورمون تستوسترون در خون اغلب موجب تسریع روند بدخیمی سرطان پروستات می شود
5- تغذیه - رژیم غذایی اثرات زیادی در پیشگیری و یا پیشتازی ایجاد سرطان پروستات دارد مصرف سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین  ث و ای به خصوص گوجه فرنگی، عاملی محافظتی در مقابل سرطان پروستات تلقی می شوند در حالی که استفاده از مقادیر زیاد چربی حیوانی عامل مستعد کننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات شناخته شده است.
6- مواد شیمیایی - تماس با مواد شیمیایی سرطان‌زا در محیط مانند کادمیم، که در تهیه برخی آلیاژها و باتری کاربرد دارد، عامل مستعد کننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات است.
7-بیماری های مقاربتی - وجود بیماریهای مقاربتی احتمال ابتلاء به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از سرطان پروستات:
 1- عدم مصرف غذاهای پر چرب و غذاهای آماده
2- مصرف سبزیجات و میوه های تازه در رژیم غذایی روزانه
3- محدود کردن مصرف قند و نمک
4- عدم مصرف نوشیدنیهای الکلی و سیگار
5- داشتن  فعالیتهای جسمی منظم مانند پیاده روی سریع
 درمان سرطان پروستات:
پزشکان با در نظر گرفتن شرایط بیمار ممکن است یک یا ترکیبی از این روش های درمانی را بکار گیرند مانند:
۱-تحت نظر گرفتن بیماری: در این روش بیمار به طور دقیق تحت نظر پزشک قرار می گیرد، بدون اینکه الگوی درمانی بر روی او اعمال شود. این روش برای بیمارانی تجویز می‌ شود که جراحی برایشان مفید نیست و یا رشد غده سرطانی پروستات آنها بسیار کند و آهسته است.
2- استفاده درمانی از سرمای شدید.
3-شیمی درمانی: انهدام سلولهای سرطانی با استفاده از داروهای شیمیایی
۵-رادیوتراپی به منظور کنترل رشد سلولهای سرطانی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد