وبلاگ جامع بهداشت عمومی

وبلاگ جامع بهداشت عمومی

Public Health General Weblog
وبلاگ جامع بهداشت عمومی

وبلاگ جامع بهداشت عمومی

Public Health General Weblog

آلزایمر

آلزایمر چیست؟

آلزایمر، بارزترین نوع زوال عقل (دمانس) است که با اختلال در عملکرد مغز، توانایی ذهنی فرد را کاهش می دهد و با از بین رفتن تدریجی سلول ها، باعث کوچک شدن مغز شده و لکه هایی به نام «پلاک های پیری» به جای آن می نشاند. همچنین وجود کلاف های ظریف مارپیچی شکل در سلول های مغزی -که باعث از بین رفتن سلول های سالم می شود- نیز از دیگر علایم این بیماری است. 

افزایش سن نقش بسزایی در این بیماری دارد. ۱۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال و ۵۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال به این بیماری مبتلا می شوند. عوامل ژنتیکی، ضربه به سر، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، افسردگی، دیابت، بالا بودن کلسترول خون و … خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. 

علائم بیماری آلزایمر

از جمله علائم آلزایمر، می توان مواردی همچون اختلال در حافظه کوتاه مدت، اختلال در انجام کارهای روزانه، سردرگمی در زمان و مکان، کاهش قدرت تصمیم گیری و قضاوت، تغییر رفتار، مشکل در تکلم و برقراری ارتباط، تغییرات شخصیتی، جابجا گذاشتن اشیا و بی انگیزگی را نام برد.

متاسفانه تاکنون روش قطعی برای پیشگیری از این بیماری تشخیص داده نشده اما با رعایت چند نکته می توان خطر ابتلا به این بیماری را تا حدود زیادی کاهش داد. این نکات عبارتند از:

- انجام فعالیتهای ذهنی مانند حل کردن جدول و مطالعه روزنامه و مجلات

- مصرف میوه و سبزیجات تازه مانند سیب، کلم بروکلی، اسفناج، کاهو و…

- خوردن ماهی از جمله قزل آلا و ساردین به دلیل دارا بودن اُمگا۳

- نوشیدن مایعات به اندازه مناسب

- مصرف حبوبات، غلات و آجیل از جمله گردو، بادام، سویا

- ورزش و تمرینات بدنی

- عدم استعمال سیگار

- معاشرت کردن با دوستان و خانواده

- عدم مصرف بی رویه دارو، بدون مشورت با پزشک

پیام رئیس انجمن جهانی آلزایمر به مناسبت روز جهانی آلزایمر ۲۰۱۱

متن زیر، پیام دیزی آکوستا، رییس هیات مدیره انجمن جهانی بیماری آلزایمر، به مناسبت روز جهانی آلزایمر ۲۰۱۱ است:

هر سال که میگذرد من عینی میبینم که چگونه حرکت جهانی دمانس ، حجم و کیفیت اطلاع رسانی را در روز جهانی آلزایمر ، ۲۱ سپتامبر گسترش می دهد. این فعالیت نه فقط اطلاعات افزوده ای در اختیار منطقه، سطح کشور ها و جهان قرار میدهد بلکه مشکلات اجتماعی، بهداشت و اقتصادی را که این بیماری بدنبال دارد را نیز پر رنگ تر نمایان می سازد.

در حال حاضر ۳۶ ملیون نفر با بیماری دمانس زندگی می کنند. نیاز مبرمی دیده می شود که بیماری را باید بیشتر شناساند تا بتوان خدمات پزشکی و حمایتی را بهبود بخشید. این ارقام، چشم انداز ناامید کننده ای را ترسیم می کنند ولی ما باید چهره های فعال دمانس را به خاطر داشته باشیم. از مراقبین گرفته که با کار طاقت فرسای خود از افراد مراقبت می کنند تا محققین و دانشمندان که با صرف وقت زیاد دانش ما از بیماری را افزایش می دهند تا بلکه درمان بهتری برای بیماری دمانس بجویند. از همه مهمتر، افراد مبتلا به بیماری دمانس هستند که به جای آنهایی که دیگر نمی توانند حرف بزنند، صحبت می کنند. در روز جهانی آلزایمر ۲۰۱۱، دل ما به شماست و سپاسگزاریم. امیدواریم که تلاش شما همچنان ادامه یابد.

من برای تمامی انجمن های عضو انجمن جهانی بیماری آلزایمر و تمام آنها یکه برنامه های مفصلی در سراسر دنیا برای این روزتدارک دیده اند، آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که نتایج ارزنده این اطلاع رسانی، منافع طولانی مدت برای بیماران و مراقبین آنها به همراه داشته باشد.

دیزی آکوستا، رییس هیات مدیره انجمن جهانی بیماری آلزایمر



پیام های مهم بر گرفته از گزارش سالیانه بیماری آلزایمر؛ مزایای تشخیص زود هنگام و مداخلات پزشکی، روانی و اجتماعی

تخمین زده می شود که در جهان ۳۶ ملیون نفر با بیماری دمانس زندگی می کنند و شاید از هر ۴ نفر، ۳ نفر آنها تشخیص طبی نمی گیرند و بنابراین از درمان و مراقبت نیز محرومند. به ویژه این «وقفه درمانی» در کشورهای در حال توسعه و کم در آمد بیشتر مشهود است.

مداخلات مختلفی وجود دارد که می تواند تاثیر مطلوبی بر روی زندگی افراد مبتلا که تشخیص طبی دمانس/آلزایمر گرفته اند و در مراحل اولیه بیماری هستند، بگذارد. در نتیجه، عدم تشخیص زود هنگام، ملیونها بیمار، خانواده ها و مراقبین آنها را از یک فرصت مناسب برای بهبود کیفیت زندگی محروم می سازد.

با ایجاد مراکز تشخیص زود هنگام و برطرف کردن «وقفه درمانی»، در کشورهای در حال توسعه برای هر نفر تا ۱۰،۰۰۰ دلار میتوان صرفه جویی کرد که در طول سالهای آتی، میلیارد ها دلار پس انداز می شود.

دولت ها، هم اکنون باید در فکر سرمایه گذاری در ساختار های خدماتی و درمانی کشورهای خود باشند تا بتوانند فشار هزینه های کلان بیماری دمانس را در آینده را تامین کنند.

کشورها نیاز مبرم به یک راهبرد ملی دمانس دارند تا در آن تشخیص زود هنگام و مداخلات مربوطه پیش بینی شده باشند. ارکان اصلی راهبرد باید شامل اطلاع رسانی، اهمیت تشخیص زود هنگام و مداخلات قابل دسترس باشد تا ساختارهای خدماتی، پزشکی و سرمایه گذاری در تحقیقات دمانس/آلزایمر را تقویت نماید.

نهایتا، میزان تاکید بر تشخیص زود هنگام نشانگر دید و فعالیت جوامع نسبت به بیماری دمانس/آلزایمر خواهد بود که راه را برای دسترسی سهل تر بیماران به مداخلات و درمانهای موثرتر هموار می سازد.

 

توصیه

در پایان با انجام اقداماتی نظیر تحت نظر پزشک قرار دادن بیمار ، مدارا کردن و کمک کردن در انجام امور روزانه، ماساژ، معطر کردن محیط خانه، موسیقی ملایم و پیاده روی، در تسکین این بیماری به عزیزان خود کوشا باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد