وبلاگ جامع بهداشت عمومی

وبلاگ جامع بهداشت عمومی

Public Health General Weblog
وبلاگ جامع بهداشت عمومی

وبلاگ جامع بهداشت عمومی

Public Health General Weblog

چگونه روابطی محکم بسازیم؟

همه ما دارای روابط اجتماعی متفاوتی هستیم. آشنایان، دوستان، همسایه ها و همکاران ما، روابط اجتماعی مان را می سازند. برای بخش عظیمی از جامعه، این روابط کاملا رضایت بخش نیستند و در واقع تبدیل به یک رابطه قوی و عمیق نمی شوند. جوامع مجازی هم به این مشکل دامن می زنند و در آنها هم کمتر خبری از روابط عمیق می شنوید. امروزه افراد دوست دارند در خانه هایشان بنشینند و با یکدیگر دوست باشند. حتی اگر یکدیگر را نبینند به این خیال هستند که یک  رابطه قوی و عمیق اجتماعی را ساخته اند .

شاید بد نباشد در عصر تکنولوژی نگاهی به راههای بهبود روابط انسان ها بیاندازیم. بررسی شیوه های موفقیت و شناخت بهتر روابط، در بهبود رابطه های اجتماعی سطحی و عمیق ما موثر هستند.  

۱- افراد بیشتری را ببینید

شاید این موضوع یک تضاد به نظر برسد، اما کیفیت روابط اجتماعی شما رابطه کاملا مستقیم با کمیت افرادی که می شناسید دارد. اگر شما افراد زیادی را نمی شناسید و در هر فصل سال یک یا دو نفر جدید را می بینید و با آنها آشنا می شوید، با توجه به گوناگونی افراد، اندکی بعید است که شما بتوانید از میان این عده قلیل افراد، فردی مناسب با شخصیت و تفکرات خودتان پیدا کنید. از آنجا که هماهنگی شخصیتی دو نفر در ساختن یک رابطه قوی تاثیر به سزایی دارد، فردی که با شما سازگار است، قابلیت تبدیل شدن به یک دوست و یا شریک خوب را دارد. به همین دلیل، چنانچه شما افراد بیشتری را ملاقات کنید و روابط فراوانی در اقشار متفاوت جامعه داشته باشید، شانس شما برای پیدا کردن یک فرد همفکر و هم سلیقه شما بسیار بالا خواهد بود و احتمال شکل گرفتن روابط قوی زیاد شود.

۲- در مورد چیزهایی صحبت کنید که برایتان مهم است

رابطه ها زمانی قوی می شوند، که افراد راجع به علاقه هایشان برای یکدیگر صحبت کرده و در خلال آن علایق مشترک آنها پیدا کند. در واقع همین تفاهم می تواند قویترین احساس را بین دو نفر پدید آورد. بسیاری از افراد تنها راجع به برنامه های تلویزیون، زندگی ستاره های تلویزیونی و یا حتی آب و هوا با یکدیگر صحبت می کنند و این بهترین راه برای جلوگیری از توسعه یک رابطه است.

در روابط اجتماعی، دربارۀ آنچه که دوست دارید و برایتان مهم است صحبت کنید؛ به دیگران اجازه دهید که بدانند که شما چه چیزی را دوست دارید و به چه چیزی اعتقاد دارید. اگر آنها به همان موارد علاقه و اعتقاد داشته باشند، با اشتیاق کامل به شما این موضوع را خواهند گفت و شما یک زمینه تفاهم را میان خودتان خواهید یافت که هر دو از حرف زدن در مورد آن لذت می برید.

۳- نقاط ضعف را نشان دهید

بسیاری از افراد سعی دارند خودشان را فردی کامل و بی نقص نشان دهند. آنها راجع به اشتباهاتشان صحبت نمی کنند و یا سعی می کنند کمبودشان را نشان ندهند.در واقع این موضوع صد در صد نتیجه عکس می دهد. ممکن است شما در نظر بعضی از افراد کامل به نظر برسید، اما خودتان می دانید که کامل نسیتید و سایر افراد هم به این موضوع واقفند. فراموش نکنید که همه ما انسان هستیم و انسان ها بدون ایراد نیستند. پنهان سازی نقاط ضعف به شما کمکی نمی کند.

با مخفی کردن مشکلات و نقاط ضعف خود، از خودتان یک مجسمه مرمری می سازید و از شخصیت واقعی یک انسان خارج می شوید. این موضوع سبب می شود تا کسی موفق به برقراری یک ارتباط روحی مناسب -که لازمه یه رابطه محکم است- با شما نشود. انسان ها با انسانهای دیگر رابطه برقرار می کنند، نه ایده آل ها. این موضوع را در ذهن خود نگه دارید و از اینکه نقاط ضعف تان را هم به نمایش گذارید، هراس نداشته باشید. این چیزی است که روابط را یک پله به بالا می کشد.

۴- یک دست باشید

زمانی که راجع به موضوعی فکر و بیانش می کنید، سعی کنید آن را همانگونه که گفتید به کار ببندید و به آن عمل کنید. در واقع اینگونه رفتار کردن و یکدست بودن سبب می شود تا افراد بیشتر و بهتر به شما اطمینان کنند. این اطمینان یکی از قویترین نوع اعتماد در روابط است. در زندگی شخصی و یا کاری خود سعی کنید تا این یکدست بودن را رعایت کنید. هر چند که مساله موضوعی چالش برانگیز باشد، تاثیر چشمگیری در بهبود روابط شما خواهد گذاشت.

با افراد پیرامون خود صادق باشید؛ حتی اگر از شما ناراحت شوند. برای آنها مهمتر است که به شما اطمینان داشته باشند تا اینکه از دستتان ناراحت نشوند. همیشه به وعده ای که داده اید وفا کنید. تنها وعده ای بدهید که بتوانید آن را انجام دهید.

۵- برای دیگران حاضر باشید

ارتباط بین افراد باید طوری تقویت شود که افراد بتوانند در مواقع نیاز به یکدیگر تکیه کنند. این پشتیبانی می تواند، چند کلمه کوچک و یا تقبل اعمالی سنگین باشد.مطمئناً شما نمی توانید همیشه برای همه افراد حاضر باشید. زمان شما، انرژیتان و دیگر منابعی که در اختیار دارید محدود هستند. اما مهم این است که بتوانید در مواقع لزوم حداقل در کنار افرادی را که در زندگی برایتان مهم هستند حاضر باشید.  پشتیبانی شما به آنها به صورت کاربردی کمک می کند و آنها را به لحاظ عاطفی در موقعیت بهتری قرار می دهد. این موضوع تاثیر شگرفی در رابطه شما با فرد مورد نظر خواهد گذاشت.


منبع : سالم زی


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد