وبلاگ جامع بهداشت عمومی

وبلاگ جامع بهداشت عمومی

Public Health General Weblog
وبلاگ جامع بهداشت عمومی

وبلاگ جامع بهداشت عمومی

Public Health General Weblog

بیماری لپتوسپیروز (تب بیجار)

لپتوسپیروز بیماری لپتوسپیروز که در ایران به " تب شالیزار " معروف است، بیماری عفونی مشترک بین انسان و حیوانات است که در کشورما اولین مورد وقوع آن در سال 1335  در انسان در استان گیلان گزارش شد. امروزه این بیماری یکی از بیماری­های مهم مشترک بین انسان و دام در جهان محسوب می­شود و در تمام کره زمین جز قطب­ شمال و جنوب دیده شده است. با این همه بیماری بیشتر در مناطقی که دارای بارندگی بالا هستند و مناطق گرم و حاره­ای و زمین­ های گلی و کنار دریاچه­ ها و ماندآب­ها اتفاق می­افتد.

در ایران نیز بیماری همچنانکه از نام آن پیداست در افرادی که در شالیزارها کار می­کنند بیماری شناخته شده است. در دام­ها نیز بیماری در نقاط مختلف کشور دیده می­شود و گاهی همه­ گیری­های آن خسارات قابل توجهی به دام­ها و دامداری­ها وارد می­کند. وقوع بیماری در دام­ها معمولا بعد از بارندگی­های شدید و آب­گرفتگی مراتع و دامداری­ها اتفاق می­افتد.

 

 

 عامل بیماری لپتوسپیروز چیست؟

عامل مولد بیماری لپتوسپیروز باکتری خمیده از جنس لپتوسپیرا می­باشد.

بیماری در چه شرایط محیطی بیشتر دیده می شود؟

 درجه حرارت محیط بین 7 و 36 درجه سانتیگراد،PH  حدود 8-6  و زمین های گل آلود با زه کشی ناقص همچنین افزایش ناگهانی درجه حرارت محیط توأم با افزایش نزولات آسمانی و ایجاد سیلاب های فصلی شرایط مساعد برای وقوع بیماری هستند.

چه حیواناتی ممکن است به عامل بیماری را در بدن خود رشد و تکثیر نمایند و یا مبتلا به بیماری شوند؟

حدود 165 گونه از پستانداران به بیماری حساس هستند و تمام این حیوانات و انسان می توانند به عنوان میزبان و یا مخزن بیماری عمل کنند، اما مخزن نهایی و میزبان قطعی لپتوسپیروز جوندگان بخصوص موش ها هستند.

نشانه های بالینی بیماری در حیوانات چیست؟

علایم عمومی بیماری­ها مانند بی­حالی، عدم تمایل به حرکت و بی­ اشتهایی در این بیماری نیز دیده می­شود. زردی (یرقان) و خون­ شاش از علایم مهم بیماری در دام­ها محسوب می­گردد. در دام­های شیری ممکن است رنگ شیر تغییر پیدا کند و رنگ آن زرد شود یا لخته­ های خون در آن دیده شود. در دام­های آبستن ممکن است سقط جنین رخ دهد. 

نشانه های بیماری در انسان چیست؟

نشانه های بالینی بیماری در انسان گسترده است و ممکن است شامل تب­ بالا، لرز، سردرد، درد ماهیچه­ ای، استفراغ، یرقان، قرمزشدن چشم­ ها، درد شکم، اسهال و دانه­ های پوستی باشد.

در ایران بیماری در دام­ها در کجا دیده می­شود؟

همچنانکه گفته شد بیماری در همه نقاط کشور به صورت انفرادی دیده می­شود. اما گاهی همه­ گیری نیز اتفاق می­افتد. مثلا همه­ گیری بیماری در تالاب حله در استان بوشهر بعد از بارندگی­های شدید سال 1382 باعث تلفات بیش از 500 راس گوسفند، بز و گاو گردید. بیماری در سال 1383 در کشت و صنعت مغان 70 راس گوساله را تلف کرد. در سال 1379 بیماری در روستای قلعه­ جوق زنجان باعث تلفات بیش از 100 راس گوسفند و بز شده بود.

راههای پیشگیری از لپتوسپیروز چیست؟

جلوگیری از ایجاد فاضلاب در محل زندگی دام­ها و خشک نمودن آنها از مهمترین راه­ های جلوگیری از بیماری و انتشار آن است. همچنین باید از چرای دام­ها در مراتع باتلاقی که با ادرار دام­های بیمار یا جوندگان آلوده شده است جلوگیری شود و از تماس جوندگان با منابع غذائی وانبار های علوفه و آلودگی مواد غذایی با ادرار و مواد دفعی آنها پیشگیری گردد. باید دام­های تلف شده و جفت و جنین دام­های بیماری به خوبی دفن شده و یا از بین برده شوند تا باعث آلودگی محیط و منابع غذایی و آب نشوند.

البته برای جلوگیری از بیماری واکسن هم می­تواند استفاده شود که باید از سویه­ های محلی باکتری تهیه گردد.

بیماری لپتوسپیروز با کدامیک از بیماری­ها ممکن است اشتباه شود؟

به علت خون­ شاش و تلفات زیاد در هنگام همه­ گیری­ها ممکن است لپتوسپیروز با بیماری شاربن (سیاه­ زخم) اشتباه شود. بعد از تلفات از منافذ بدن لاشه­ های لپتوسپیروزی نیز خون جاری می­شود که نباید با شاربن اشتباه شود. خون جاری در لاشه­ های شاربنی غلیظ و قیری رنگ است.

 منبع: دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد